Pitești, Gavana 2, Str. Alunului Nr.27 Bl. 17 Sc. A, Parter

O societate omeneasca este conceputa ca un amestec de 2 tipuri fundamentale de personaliati si anume:

  1. Tipul de personalitate socializata, matura;
  2. Tipul de personaliate imatura subsociala.

Sensul progresului istoric nu este decat cresterea  primului tip pe seama celui de-al doilea tip, iar in undele de regres asistam la o recrudescenta masiva a celui de-al doilea tip si rarefactia primului. Nici o societate in decursul istoriei nu a fost constituita exclusiv  dintr-un singur tip, dar inaltimea sau coborarea ei spirituala a depins intotdeauna de proportia unuia din tipuri. Poate ca niciodata aceste doua tipuri nu au fost illustrate mai pregnant decat in lumea elenica cu cele doua tipuri de Atenian si de Spartan. Ele pot fi chiar arhetipuri ale caror resturi palide le mai putem intrevedea astazi la intellectual fata de sportiv.

Revenind la structura psihica a fiecarui om ,constatam ca atat pentru intreg cat si pentru fiecare aptitudine in parte ,nivelul  performantelor  nu este decat rezultatul unei lupte continue  pentru predominenta  caracterului impotriva unei rezistente , a unei tendinte de opozitie care o reprezinta natura omului – cea temperamentala.

Nu trebuie niciodata sa ne simtim  satisfacuti de pseudointelepciunea celor care vad raul in lipsa de educatie si care, de fapt , nu prea stiu ce inseamna asta in afara de sapte ani de acasa si un cod nescris al politetei.  Aceasta comparatie este de fapt ignoranta, deoarece constructia caracterului presupune interiorizarea unei mosteniri uriase de valori.

In ce consta de fapt intimitatea constructiei caracterului?

Prima dimensiune caracteriala o numim conventional orizontala si este , de fapt,largirea cunoasterii intocmai ca niste cercuri concentrice,care incep de la nastere si se adauga pana la sfarsitul vietii si care adaduga informatiei genetice a instictului orb,pulsional,animal,imperativ, o zester intelectuala,o biblioteca universal prescurtata, un fel de lumina a lumii in intunericul prehistoric al proriei finite.

A doua dimensiune verticala aduce un plus de sistematizare, o ierrahizare, clasare a valorilor in superioare si inferioare, care in ordinea de la superior la inferior pot forma o piramida cu patru etaje. Acestea sunt:

  • valori biologice;
  • valori psihologice;
  • valori sociale;
  • valori spirituale.

Daca valorile biologice sunt scopul ultim, celelalte trei fiind mijloace, avem tipuri de sociopath, pseudosalbatic pentru care nu exista spirit, iar valorile psihosociale sunt mijloace de supravietuire.

Este interesant de remarcat ca devenim mai  constienti de aceasta constructie cand avem de luptat nu atat cu noi insine ,ci cu proprii nostril copii , cand constatam ca se indeparteaza aptitudinal si caracterial de noi parintii. Gandirea ca o personalitate lasata in oceanul de informatii actual si in grija scolii ,blamand televizorul si moda occdentala, poate in mos spontan sa ne continue in ceea ce avem mai bun sis a ne semene, este o grava deziluzie, fiindca ei ne vor semana in ceea ce avem mai rau, adica vor imita tendintele noastre temperamentale,adica oboseala de largire a orizontului , tendinta de coborare a piramidei catre etajele inferioare si mai ales filosofia domestica superficial , dupa care noi suntem cei mai destepti si mai fericiti si din cand in cand persecutati de prostimea inconjuratoare. Si asa ne mai amagim , ca aceasta diferenta nu este, la urma urmei ,decat dreptul oricarei generatii de a gandi altfel. Renuntam astfel la functia principala a persoanei de a fi un coechipier al predarii unei stafete a culturii si caracterului impotriva automatului orb al temperamentului care traieste dupa dictonul ‘’ o viata are omul’’.

Psihiatrul constata astazi ca noua generatie e capabila de performante intelectuale , rezista in competitii si concursuri mult mai bine decat generatiile vechi, dar constata , cu surprindere si cu amaraciune, ca ea confirma o superioritate acoperita doar de valori biologice, temperamentale, si descoperita caracterial si cultural.

Ca si normalitate pentru societate , in general, si pentru individ, in special, trebuie instaurata o ierarhie cuaternara(piramida cu patru etaje) , singura care poate garanta echilibrul psihic social si individual  sperand intr- o diminuare progresiva a omului temperamental, care isi tradeaza de fapt sensul.

In secolul nostru  s-au produs atatea schimbari si rasturnari , incat totul a devenit discutabil, inclusiv valorile majore: adevar ,dreptate,libertate, frumos si normal. Dar indiferent de cat de interpretabil a devenit totul in jurul nostru, o societate civilizata nu poate functiona fara persoane care isi calauzesc discentamantul dupa valori spiriuale.